27 februarie 2017 – Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.78/2016 pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (PL-x 10/2017). ( retrimis comisiei )

Petru Gabriel Vlase 19. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2016 pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Guvernul, vă rog.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Comisia juridică?

Vasile Varga Mulţumesc, domnule preşedinte. Comisia juridică a fost sesizată tot în procedură de urgenţă cu acest proiect, Consiliul Legislativ dând un aviz favorabil, de asemenea, Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională. Mai mult, Consiliul Superior al Magistraturii a avizat favorabil acest proiect de ordonanţă de urgenţă. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare organizarea şi funcţionarea DIICOT-ului, ca structură, în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, specializată în combaterea infracţiunii de criminalitate organizată şi terorism, cu personalitate juridică, care, potrivit legii, îşi exercită atribuţiile pe întreg teritoriul României. În urma examinării iniţiativei legislative, a expunerii de motive, a avizului Consiliului Legislativ, precum şi avizului Consiliului Superior al Magistraturi, membrii Comisiei juridice au hotărât, în unanimitate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2016. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul face parte din categoria legilor organice.

Petru Gabriel Vlase Mulţumesc. Dezbateri generale? Domnul Andronache.

Gabriel Andronache Vă mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Grupul parlamentar al Partidului Naţional Liberal va susţine adoptarea proiectului de lege pentru aprobarea ordonanţei de urgenţă. Această ordonanţă de urgenţă vine să propună o nouă modalitate de funcţionare a DIICOT. Vreau să fac următoarea precizare, dacă-mi permiteţi, domnule preşedinte. Există trei amendamente respinse. Rugămintea mea este să le precizaţi în momentul în care intraţi la discuţia pe articole. Mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Asta şi făceam, domnule deputat, fără să mă rugaţi dumneavoastră! Domnul Márton Árpád.

Árpád-Francisc Márton Domnule preşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, În primul rând, trebuie să observăm că la sfârşitul mandatului, Guvernul Cioloş s-a asigurat ca anumite structuri de forţă să aibă faţa pe care el a crezut-o de cuviinţă. Ca atare, a dat repede cel puţin două ordonanţe de urgenţă: cea referitoare la DIPI şi cea referitoare la DIICOT. Spre deosebire de cea care se referă la DIPI, această lege este mult mai clară şi cu mai puţine probleme. Totuşi, este problematică în continuare. În primul rând, este acea problemă legată de prevederea constituţională conform căreia parchetele funcţionează pe lângă instanţe. Dacă la DNA această problemă n-a fost clarificată, aici este o soluţie între prevederile constituţionale şi cele legate de DNA, adică şeful acestei instituţii are dreptul să înfiinţeze sau să desfiinţeze nişte structuri teritoriale care să fie "în acele localităţi - aşa e formulat - în care sunt curţile de apel sau tribunalele", nicidecum "pe lângă acestea", ci "în acele localităţi". Adică e aproape constituţională prevederea. Cealaltă problemă, eu zic, destul de mare, care iarăşi frizează neconstituţionalitatea, este cea legată de numărul de personal. Adică, noi, printr-o lege, spunem - acesta este numărul maxim de personal, şi pe urmă spunem că acesta se poate modifica prin hotărâre de guvern. Eu în continuare cred că nicio lege nu poate fi modificată, şi nici o prevedere dintr-o lege, prin hotărâre de guvern. E neconstituţional. Cea de-a treia problemă. Aici nu se loveşte de nimic, dar este o problemă prin care şeful acestei instituţii primeşte nişte prerogative, zic eu, prea mari, el având dreptul să înfiinţeze sau să desfiinţeze organisme teritoriale, să încadreze, până la limita maximă, personal pentru acestea, sau să îşi ceară scuze, nu mai are nevoie de ei şi ei se întorc acolo de unde au plecat. Deci totul e în pixul unei singure persoane. Şi ultima observaţie, mă scuzaţi, şi sper să n-o înţelegeţi greşit. Art. 7 alin. (10), în legătură cu personalul detaşat pentru a avea o activitate în această structură. Se vorbeşte astfel: "atribuţiile privind acordarea gradelor profesionale pentru ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciară detaşaţi se exercită de ministrul afacerilor interne, la propunerea procurorului şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Crimă Organizată şi Terorism". Stimaţi colegi, Ştiţi foarte bine, aceştia deja sunt în relaţii de serviciu cu acest şef. E 301 caz penal, conform... Păi, băgăm pe şeful acestei instituţii în asemenea belea? Eu zic că în sfârşit ar trebui să mergem pentru o modificare raţională a acestui 301. Şi mai am o observaţie, aici nu am o problemă. Dacă citiţi atribuţiile acestei instituţii, cu excepţia furtului, care dacă depăşeşte două miliarde, mai toate prevederile Codului penal sunt în atribuţiunile DIICOT-ului, dacă sunt înfăptuite de 3 persoane. Vă mulţumesc. (Rumoare.) Mai mulţi colegi din sală îmi spun s-o cerem să fie retrimisă, să clarificăm anumite probleme, mai ales că au şi alţi colegi amendamente respinse poate pe degeaba, în comisie. S-o discutăm pe îndelete. Vă mulţumesc.

Petru Gabriel Vlase Termen? Domnule... Domnule Márton Árpád? Două săptămâni. Două săptămâni, retrimitere la comisie. Vot. 185 de voturi pentru, 27 împotrivă. Retrimitere la comisie. Da. Îmi atrage atenţia liderul Grupului PNL că s-a terminat şedinţa. Mulţumesc. Continuaţi cu şedinţa de interpelări.